Christologie
V mé práci bych se chtěl věnovat tématu Christologie jakožto učení o Kristu, Synu Božím v Duchu Svatém. Budu se soustředit na roli Ducha Svatého v úloze porozumění Kristu, lépe řečeno proměně/transformaci člověka skrze Ducha Svatého, aby se stával následovníkem Ježíše v poslušnosti Svému Pánu. V historii se totiž několikrát stalo, že Ježíš se stal jen předmětem poznávání a zkoumání. Součástí tohoto přístupu je také snaha předat víru v Krista, jakožto Syna Božího, skrze předkládání logických argumentů. Ačkoli nemůžeme tvrdit, že víra v Ježíše Krista je v protikladu ke všemu, čemu říkáme logika, věda nebo rozum, musíme si přiznat, že Nový Zákon spíše spoléhá na práci Ducha Svatého v člověku, který se setkává s příběhem Ježíše Krista Nazaretského, ukřižovaného a vzkříšeného. Pisatelé Nového Zákona jsou si vědomi, že člověk se bez Boží intervence nachází ve tmě: „Jim, nevěřícím, bůh tohoto věku oslepil myšlení, aby jim nevzešlo světlo evangelia slávy Krista, jenž je obrazem Božím.“ (2Kor 4,4 podle ČSP – zvýraznění mé). Spoléhání se výhradně na rozum, bez osvětlující práce Boží v Duchu Svatém je tedy slepou uličkou. Toto se projevovalo například v období Osvícenství se svým důrazem na rozum. Podrobněji se k tomu dostaneme v průběhu práce. Pod pojmem práce Ducha Svatého v člověku však nemyslím mystický zážitek spojený s extatickým prožitkem. Spíše se jedná o působení Boží moci tam, kde je otevírán příběh Ježíše Krista. Tady si uvědomujeme spojitost Ducha a Písma, jakožto svědectví vrcholící v příběhu Ukřižovaného. Jak říká Snavely: „Jednotlivci jsou neustále proměňováni působením Ducha Ježíše Krista v nich prostřednictvím Písma.“
V období těsně po Ježíšově nanebevzetí církev formulovala svou Christologii skrze narativ Ježíšova života, ukřižování a vzkříšení[1]. Výsledkem tohoto důrazu církve jsou také sepsaná evangelia (zejm. synoptická). Lukáš, jakožto autor jednoho z těchto evangelií a také autor knihy Skutků, je obzvláště citlivý na spojení příběhu rané církve (i Ježíšova života) a Ducha Svatého. Lukáš nám v podstatě předává dva svazky, ve kterých práce Ducha hraje klíčovou roli. Obojí tak tvoří pevný důkaz spojení Christologie a Pneumatologie. Duch skrze Ježíšův život a život první církve přináší do světa Boží království. O knize skutků snad ani nemusíme kohokoli příliš přesvědčovat, protože celý její příběh se vyvíjí na pozadí seslání Ducha na učedníky: „ale přijmete moc Ducha Svatého, který na vás přijde, a budete mi svědky v Jeruzalémě a v celém Judsku, Samařsku a až po nejzazší konec země.“ (Sk 1,8 podle ČSP). Lukášovo evangelium ovšem také představuje Božího Syna v těsném spojení s Duchem[2]. Musíme ovšem říct, že Duch, který iniciuje Boží život je zřetelněji předán na stránkách Skutků spíše než v evangeliích. Jak říká O’Collins: „synoptici (a Ježíš sám) popisují Ducha svatého zcela běžným židovským způsobem: dynamická Boží síla, která působí na Ježíše a skrze něj na ostatní. Teprve jeho vzkříšení a vyvýšení iniciovalo nový, charakteristicky křesťanský způsob uvažování o Duchu a Ježíšově vztahu k Duchu.“
V následujících generacích se církev od života pulsujícího v žilách první církve vzdálila. Rozhodujícím faktorem bylo upřednostňování spekulativní teologie založené na zkoumání vnitřního života/vztahu v Trojici. Církev se v patristickém období věnovala snaze o logickou argumentaci ve věci tajemství Boží trojičnosti a ztratila ze zřetele prvořadost narativu Ježíšova života, jak jej přijala od apoštolů. Církev zde podléhala také vnějším tlakům, když: „z něj chtěla udělat "respektovanější" náboženství, přijatelnější a dokonce slučitelné s názory, které zastávala širší římská společnost.“
Svět, do kterého první církev přišla s poselstvím o Ježíši, Mesiáši - židovském králi, byl ve své podstatě řecký[4]. Lidovým jazykem impéria byla řečtina[5] a světonázory byly tvořeny myšlenkami současných i zesnulých filozofů. Učení apoštolů a zpráva o Ježíši (ačkoli mohla - a zřejmě i byla - předávána v řečtině) vycházela z Hebrejského myšlení, které navazovalo na Hebrejská Písma. Svět řeckých filozofů a Hebrejského Písma mohly mít některé shodné prvky, nicméně jsou to světy od sebe velice vzdálené a v mnohém i protichůdné[6]. Když kolem roku 400 v církvi poprvé zaznívá hlas biskupa Augustina z Hippa slyšíme v jeho učení také ozvěny řeckých filozofů[7]. Jeden konkrétní prvek tohoto vlivu se projevuje například v hledání Boha skrze pohled do svého vnitřního já[8]. Jakkoli složitě se tyto Augustinovy úvahy jeví, jednoznačně můžeme tvrdit, že jde o další posun od narativu Ježíše směrem do slepé uličky. Nezdá se, že by nám svět Písma nabízel Augustinův, nebo podobný, theo-psychologický pohled ve snaze poznat Boha. „Pavel nikde ve svých spisech nenavrhuje, abychom hledali Boha ve svém nitru, a natož Krista. Naopak, spasení přijímáme, když prostřednictvím vnějšího hlásání slyšíme o Ježíšově životě, smrti a vzkříšení a vírou uvěříme tomuto poselství evangelia.“
Na myšlenky Augustína z Hippa navázala středověká teologická škola významným způsobem. Jedním z předních představitelů této školy je Tomáš Akvinský, který ovlivňuje teologické myšlení mnohých dodnes. Silným důrazem tohoto učitele a dominikánského mnicha ze třináctého století je poznání[9]. To se musí stát prvořadým cílem člověka[10]. Poznání Boha je však dle Akvinského možné především skrze přírodní zákony a přírodu jako takovou. Toto samotné má člověka přivést k Ježíši. Tento Akvinského záměr však odvádí pozornost od Božího plánu záchrany, jak nám jej představují dějiny Izraele s Ježíšem v centru, ke zkoumání přírodních zákonů. Autorka Catherine Mowry LaCugna toto považuje za největší triumf teologie nad oikonomií v západním scholasticismu[11].
Církev se tedy ve vrcholném středověku potýká se zkreslenou Christologií. Obraz Krista, a jeho prvořadá role ve zprostředkování poznání Boha je vytěsněna důrazem na přírodní Zákony (skrze které se zjevuje Boží charakter). Svůj vliv na tento stav má i abstraktní a spekulativní teologie středověkého scholasticismu. Tato odbočka od kázání první církve soustředěné téměř výhradně kolem osoby Ježíše působící proměnu skrze svého Ducha sebou přinesla i svou daň. Církev je v tomto období charakterizována zneužíváním moci, bohatnutím na obyčejných lidech, nejasnou teologií o odpuštění a celkovým morálním úpadkem. Tyto skutečnosti vedou k reformaci církve, která nastává s příchodem šestnáctého století a lidmi jako například Jan Kalvín. Jeho učení přináší do církve závan apoštolské soustředěnosti kolem osoby Ježíše. Kalvín byl totiž přesvědčen, že je to právě Kristus, a jedině On, kdo člověku zprostředkovává poznání Boha. Ženevský reformátor byl fascinován Biblí, nacházel spojení mezi Starým a Novým Zákonem a přiblížil Písmo lidem se záměrem ukázat na Ježíše. Někteří však Kalvína považují za pokračovatele důrazu na poznání a spatřují u něj snahy přinést Krista jako předmět zkoumání.[12] Historicky vzato, mi tento důraz připadá příliš zjednodušující a přikláním se ke Steinmetzovi, který o Kalvínově poznání poznamenává toto: „Poznání Boha zahrnuje pro Kalvína lásku, důvěru, bázeň, poslušnost a uctívání Boha. Zahrnovalo mysl a srdce, city a vůli, uctívání a zbožnou práci.“
I kdybychom Kalvínově důrazu na poznání rozuměli tak, jak představuje Steinmetz, tak musíme přiznat, že to je až Luther a Anabaptisté, kdo se vracejí k apoštolskému důrazu na proměnu člověka skrze Ducha. Sám Luther poukazoval na zkušenost, vypůsobenou Duchem. V jeho teologii kříže hrál důležitou roli Duch Svatý jako aktivní prvek v ne-aktivních hříšnících. Jak říká o Lutherovi Kolb: „Hříšníci, kteří nejsou schopni důvěřovat Bohu, protože jsou "obráceni sami k sobě" (Luther), jsou obnoveni ve svém lidství, když Duch svatý působí důvěru v ukřižovaného a zmrtvýchvstalého Krista prostřednictvím "prostředků milosti", různých forem Božího slova (ústního, psaného a svátostného).“
Historie západní společnosti je poseta nejrůznějšími nepokoji a válečnými konflikty, ale snad žádný z nich nezpůsobil tak obrovské změny ve společnosti jako třicetiletá válka. Tento konflikt byl (do jisté míry) způsoben náboženskými rozdíly. Důsledky války dolehly na celou Evropu. Teologové a filozofové se ve snaze vzpamatovat a předejít dalším podobným epochám snažili najít řešení v náboženství založeném na univerzálních hodnotách a rozumu samotném. Mezi ně můžeme zařadit Reného Descarta nebo Thomase Hobbese. Tito hybatelé společnosti své doby přinesli myšlenky, které se vymaňovaly ze způsobů a uspořádání společnosti středověku. Církev a víra v Krista samotná se jejich vlivem dostala na periferii důležitosti a přednost dostal stát v podobě silné vlády a také prosazení práv jednotlivce na sebeurčení. Důsledkem těchto změn ve společnosti se i Christologie smrskávala do nejzákladnějších pojmů nebo emocí a prožitků svědomí. Tento minimalistický trend je patrný v Christologii Fridricha Schleiermachera, který ve snaze o relevantní víru smrskl její historický obsah do subjektivního vědomí a závislosti na Bohu[13], který je projektován do vnitřního světa jedince. Ježíš je sice historicky relevantní, ale jen jako vzor závislosti na Bohu.
Také další vývoj v církvi přinášel nejrůznější snahy o relevantní křesťanství. Například David Fridrich Strauss se ve světě fascinovaném racionalitou snažil interpretovat evangelia jako mýty, jež sice jsou „užitečné pro křesťany, ale pouze v duchovním nebo náboženském smyslu, který nepokládá Ježíšův život za historicky nebo fakticky pravdivý.“
V tento moment můžeme nabýt dojmu, že už to snad nemohlo být horší. Učení o Ježíši zcela vyprázdněné, učitelé a biblisté ve snaze pomoci světu opouštějí pravdu. Nicméně Bůh je (a byl) věrný a dobrý. Na počátku dvacátého století je znovu slyšet jemný a tichý hlas, který staví Ježíše Nazaretského do centra pozornosti. Například v teologii Karla Bartha je tento návrat k ortodoxii a reakce na liberalismus zcela zřejmá. Barth učil, že Bůh zjevil sebe světu a mluvil k lidem v Ježíši. Když zde mluvíme o zjevení, Barth má na mysli svrchovaný Boží akt, bez něhož nemůže člověk sám o sobě Boha poznat. „Ačkoli Barth zastával vysoké mínění o Písmu, jeho hlavním zájmem bylo zachovat Kristovu přednost a Boží svrchovanost.“
Od začátku své práce mluvím o příběhu/narativu Hebrejského Písma vrcholícím v Ježíši Kristu. Co si pod tímto vyjádřením máme představit? Především mi jde o to představit Ježíše jakožto skutečnou, zosobněnou naději Hebrejského Písma v jeho narativní podobě. Ježíš není jen osobou, která naplnila proroctví Starého Zákona, jež tu a tam přinesl některý z jejich proroků, tak abychom si je mohli postupně odškrtnout a nakonec prohlásit: „ano, On naplnil všechna“. To by bylo zoufale málo. Hebrejské Písmo je více výkladní skříní Izraelského národa (v podstatě i celého světa), kde se promítají všechny jejich touhy, selhání, naděje, zápasy a Boží slova v nichž je nám postupně stále více a více postupováno, že zde někdo chybí. V této směsi naději a zklamání očekávání rostou a jsou naplněna až s příchodem Ježíše, kterého začnou popisovat evangelia. Ta se nám snaží představit Ježíše, jak jej mohli poznat jeho současníci. Sama evangelia však nejsou důkazem o Bohu a jeho záměrech ve světě. Jsou spíše svědectvím Ducha, který je jediným důkazem Ježíšovy autority a panství.
Nyní budu svými slovy popisovat biblický příběh vrcholící v Ježíši. Na počátku Bůh stvořil svět a uspořádal jej tak, aby zde vše mohlo fungovat a rozvíjet se. V tomto světě Bůh dal jednotlivým prvkům své úlohy a hranice působností. I svět chaosu (moře) má hranice stanovené. Zvláštní místo v tomto světě má zahrada Eden, kde Bůh postavil člověka - muže a jeho ženu[14]. Tento pár Bůh pasoval do role zástupců a Božích reprezentantů, kterým je svěřen úkol, jež napodobuje (ve svých mezích) tvořivost a péči, kterou jsme teď mohli vidět v aktivitě Hospodina[15]. Muž a žena současně jsou tedy Božím vyjádřením a jeho zobrazením ve světě[16]. Kromě těchto úkolů je před muže a ženu postavena zkouška v podobě stromu, ze kterého jim je zapovězeno jíst jeho plody (Ge 2,17). V den, kdy se pár rozhodne neuposlechnout Hospodina a přijmou plod ze stromu poznání uvedou do světa porušení. Uspořádání z první kapitoly knihy se začíná od tohoto okamžiku deformovat, když lidé skrze hřích předají vládu mocnostem a silám stojícím v opozici proti Bohu. Tyto mocnosti však skrze hřích, nad kterým má člověk vládnout (Ge 4,7), využily nabídnutou příležitost a svět se stává působištěm neřádu a chaosu (Ge 6,5). Bezprostředně po prvním pádu je had i země prokleta a ženě a muži slíbena námaha a svár. „Od této doby zná lidstvo pouze sváry jako samozřejmost a pokoj jako něco zcela nepřirozeného.“
Když se v příběhu později setkáváme s postavou Abrahama, musí se nám jevit jako zaslíbený potomek, skrze něhož bude Evino potomstvo zachráněno od hadova. V nejtěžší zkoušce Abraham nezklame a získává požehnání pro sebe a své potomstvo (Ge 22,17-18). Z Abrahama pak vzejde početný národ Izrael. Nicméně nedostatky v Abrahamově chození s Bohem v nás zanechávají rozpor a očekávání na další vývoj příběhu. Potomky Abrahama (národ Izrael) později Bůh vyvede z otroctví v Egyptě podle své přísahy. Tento lid je pozván do smlouvy s Bohem a stávají se tak Hospodinovými zástupci a reprezentanti ve světě, podobně jako tomu bylo v příběhu prvního páru. Stávají se nositeli jména Hospodin (Ex 28,36 a Nu 6,27) a tak se mají stát požehnáním pro svět (Ge 22,18). Izrael však v tomto postavení také selhává a nakonec se podobají spíše národům, které musel Hospodin před nimi vyhnat (např. Ez 6,1-14). Ve vrcholné době Izraelského království spočívá koruna na hlavě Davida. Jemu je zaslíbeno trvalé potomstvo na trůnu. (2Sam 7,16), aby vláda spravedlnosti měla v Izraeli věčné trvání. Nicméně i Davidovi potomci se Hospodinu zpronevěří a tak nás příběh nechává v očekávání, jestli se Davidovo símě na trůn někdy vrátí a vláda spravedlnosti se v Izraeli obnoví. Izraelští proroci o takovém králi (pomazaném) prorokují různými způsoby a jejich očekávání se s časem mění a vyvíjí. Očekávají Krále a zároveň služebníka (Izajáš 40-66), eschatologickou postavu, podobnou Synu člověka (Daniel), Pastýře shromážděného stáda (Ezechiel), ale v zásadě osobu s blízkým propojením k Bohu Izraele.
Vrchol příběhu přichází, když se v judském Betlémě narodí Ježíš, řečený Mesiáš Izraele. Jeho příchod není okázalý v porovnání s panovníky a vládci, je však spojen s působením Ducha Svatého. Tato skutečnost je také rozhodujícím faktorem pro Jeho další působení a cíle, které ve světě naplní[17]. Ježíš v evangeliích naplňuje obraz Duchem pomazaného krále, kterého očekávala Hebrejská Písma. Jeho misí je zaprvé obnova (nejen) Izraele skrze přítomnost Ducha a to v oblastech spojovaných s důsledky vlády panovníka (politická, ekonomická, sociální i fyzická) a zadruhé odvrácení prokletí hříchu a jeho důsledků. Identita Mesiáše Ježíše je však pro učedníky skrytá a nejsou schopni ji sami od sebe porozumět (viz Mat 16,15-18). Toto se ještě prohloubí, když Ježíš odhaluje a nakonec naplňuje předpovědi o svém utrpení a smrti. Právě kříž je však místem, kde mocnosti a vlády projevily svou největší sílu, aby se po třech dnech ukázalo, že ani toto nestačilo k porážce Ježíše, krále. Vzkříšení je tedy projevením převahy moci Boží skrze Ducha v Mesiáši. Bůh se v Ježíši stává v Králem. Boží plán obnovy a záchrany je v Kristu inaugurován. Kříž je definitivním vypořádáním s hříchem. „Kristus vykupuje a odčiňuje hřích ve smyslu definitivního "vypořádání se" s hříchem a hříšným světem. Jako oběť našeho provinění nám, provinilcům, poskytuje prostředky k tomu, abychom se povznesli nad své hříchy, stali se spravedlivými a podíleli se jako adoptivní synové a dcery na Boží vlastní existenci. Kristův život, smrt a vzkříšení (s darem Ducha) zahajují nový svět, který slibuje, že nás přenese nad hřích a veškerou jeho moc.“
Ve své práci jsem se věnoval Christologii s ohledem na narativ Hebrejského Písma, který vrcholí v příběhu Ježíše Mesiáše. V první části jsem se soustředil na historii Církve a věnoval jsem zvláštní pozornost deformaci učení o Kristu v průběhu dějin. Klíčovým okamžikem ve vývoji západního myšlení se stalo Osvícenství se svým důrazem na rozum. Toto období i pozdější vývoj vnesly do myšlení o Kristu představy, které jsou překážkou učení o Kristu dodnes. Je to například snaha o rozumné náboženství (měřeno mírou kognitivního poznání), fundamentalistický přístup k Písmu, jako reakce na liberalismus, oddělení Ježíše víry od Krista Hebrejského Písma a některé další. Ve své práci jsem dospěl k názoru, že esenciálním prvkem učení o Kristu je jeho zakotvení v narativu Božího jednání se světem a Izraelem v průběhu dějin, jak nám jej líčí Hebrejské Písma. Cílem poznávání Ježíše není prohloubení znalostí a dosažení kognitivního poznání, ale poznání skrze působení proměňující přítomnosti Ducha (Ef 3,16-19). V podstatě nové, pro mne bylo představení Ježíše v Duchu Svatém. Ačkoli některé Snavelyho závěry působily méně přesvědčivě, musím přiznat, že působení Ducha v rozhodujících momentech Ježíšova života jsem dříve pokládal spíše za důkaz jeho božskosti (ontolologicky). Kurz Christologie: Ježíš, Syn Boží v Duchu mi v mnohém pomohl.
[1] Nejrannější podoby jsou patrny například v 1Kor 15,1-11 nebo Fp 2,6-8 (ve své seminární práci z 1.9.2022 jsem podrobněji argumentoval o ranosti těchto textů)
[2] Myslím zde například Ježíšovo narození (Lk kap. 1-2) ale také Lk 3,22 nebo Lk 4,1 a Lk4,14 popř. Lk 10,21 apod.
[3] Zdá se mi, že Pavel toto vyjadřuje zde: „Stále nosíme na svém těle Ježíšovo umírání, aby byl na našem těle zjeven i Ježíšův život. Neboť my, kteří žijeme, jsme pro Ježíše stále vydáváni na smrt, aby i život Ježíšův byl zjeven na našem smrtelném těle.“ (1Kor 4,10-11)
[4] Ačkoli byl spravován Římským impériem, byl založen na kulturním a sociálním dědictví řeckého starověku, kde byly světonázory v rukou filozofů.
[5] lingua franca Římské říše byla řečtina koiné
[6] Povšimněme si reakcí řeckých filozofů na Pavlovo kázání o vzkříšeném Ježíši (Sk 17,32) nebo Pavlovo poukazování na neslučitelnost filozofování a Krista (Kol 2,8)
[7] O vlivu Plotina na sv. Augustina píše Snavely
[8] Snavely přímo píše: „Jinými slovy, počínaje Augustinem mohli věřící rozjímat o Boží vnitřní přirozenosti tím, že se podívali do svého nitra a spatřili odraz Boží vnitřní božské příbuznosti, jak se zjevila v Kristu.“
[9] Podobně jako Bernard Clairvaux
[10] Teologická suma – nejvýznamnější dílo Akvinského – je soustředěno kolem myšlenky poznání především.
[11] Takto autorku cituje Snavely
[12] Takto i autor naší učebnice Andréa Snavely.
[13] Snavely definuje veledůležitý prvek Schleiermacherovy teologie takto: „Největší Boží zjevení umisťoval do vnitřního vědomí každého člověka, které se projevuje tím, že si člověk uvědomuje "absolutní závislost" na svém božském Stvořiteli.“
[14] Adam znamená člověk, Eva znamená život.
[15] V Ge 1,26 je nám řečeno, že tito lidé budou stvořeni k Božímu obrazu, aby panovali nad stvořením a dále Ge 2,15 dostávají konkrétní úkoly týkající se zahrady.
[16] Tohoto pluralistického obrazu si všímá Snavely ve východní tradici například u Pentiuca
[17] Snavely na můj vkus působí trochu méně přesvědčivě, když faktu fyzického narození z Ducha Svatého (o kterém například Matouš mluví jen velmi krátce v 1,18 a 1,20 evangelista Marek mu nevěnuje pozornost vůbec) přikládá tak velkou pozornost.
[18] Podobně Snavely
Komentáře
Okomentovat