Úvaha nad mlékem a hutným pokrmem
Asi nejskloňovanějším textem bude v tomto ohledu předěl páté a šesté kapitoly listu Židům, nebo počátek třetí kapitoly v Pavlově prvním listu ke Korintským. Duchovní strava podávaná na základě zralosti je však záležitostí i jiných míst v Písmu, například některých Ježíšových promluv k učedníkům (vysvětlím později).
Za prvé – list Židům 5. a 6.kpt
aneb základy Židovské víry. Poté, co se autor s vervou pustí do témat
Ježíšova velekněžství a představí nám Melchisdecha, musí se zastavit. Uvědomí si
totiž, že mluví k nemluvňatům a strava nemluvňat je prostě jiná. Je k nám
všem konkrétní, když jmenuje šest základních témat: od pokání z mrtvých skutků,
přes víru v Boha, křty, vzkládání rukou, vzkříšení až k věčnému soudu. Toto je
pro autora listu „počátečním učením“ ve snaze říci – posuňme se již dále,
spějme k dospělosti. Jak uvedl Bohuš Wojnar, tato „počáteční učení“ nebyla něčím
neznámým, jsou to pro Židy témata zcela esenciální.
Za druhé – první list Korintským
třetí kapitola aneb moudrost Boží v kříži. Korintští křesťané jsou v procesu
neshody a počátku rozdělení, které Pavel přisuzuje nedostatečnému
porozumění/přijetí moudrosti Kristova kříže. Jinými slovy, Pavel zde tvrdí, že
rozdělení a sváry mezi Korintskými nastávají, protože cesta kříže, jim dosud
není zdaleka vlastní, dosud mu nepřivykli, jejich život jím není formován. Pavel
chápe, že korintští si musí nejprve osvojit tento způsob života, než budou moci
postoupit dále. Takže jim toto „mléko“ podává znovu.
Za třetí – šestá kapitola Janova
evangelia aneb co až mne uvidíte vystupovat tam, kde jsem byl dříve. Ježíš se
dostává do rozepře se Židy ohledně důvodu jejich „následování“ a vyzývá je ke
hledání „věčného pokrmu“, ne plného žaludku. Představuje se jako pravý pokrm, „chléb
života“ a v náznacích s nimi mluví o kříži, když poukazuje na svou krev a tělo
jako pokrm učedníků. Na tomto místě je Ježíš trochu záhadný a reakce Židů
strohá: „to je tvrdá řeč, kdo to může poslouchat?“ Ježíšova odpověď: „To Vás
pohoršuje? Což tedy kdybyste viděli Syna člověka vystupovat tam, kde byl
dříve? Jinými slovy jim říká: Jestliže
už teď, když Vás krmím mlékem (tzn. v náznacích ukazuji na cestu kříže
jako cesty vzhůru), chcete odejít, pak mám obavy, že cestě kříže, kterou mám absolvovat,
neporozumíte vůbec“.
Vybral jsem si tato tři místa,
protože všechna rozumějí, že je rozdíl mezi krmením zralých a nedospělých, mezi
podáváním mléka a podáváním hutného pokrmu. Kristus, Pavel i autor listu Židům
podávají nejprve mléko (z ohledu na své posluchače), než jim podávají
hutný pokrm. Fascinující však je, že se tato tři místa neshodují v tom, co je oním
mlékem a hutným pokrmem. V případě listu Židům je mlékem konkrétně jmenované
učení (oněch šest témat). V případě Pavlova listu Korintským je mlékem Kristův
kříž jakožto Boží moudrost. A v případě Janova evangelia je kříž už samotným
hutným pokrmem, k jehož plnému zjevení učedníkům teprve směřují. Mléko a hutný
pokrm (případně dospívání s procesem krmení) je tedy v Písmu používán jako
obraz, který obléká konkrétní podobu až s konkrétní situací. Nelze je
omezit na jediné, specifické, pevně ohraničené vyjádření. Domnívám se, že obraz
mléka a hutného pokrmu v sobě reprezentuje především snahu podat to správné, a
to v pravý čas. Když Pavel říká, že nemohl Korintské krmit pokrmem, protože
snesli jen mléko, nemá na mysli to mléko, které míní podávat pisatel listu
Židům učedníkům, kterým píše on. V Písmu se tedy nemluví o jednom mléku, ale
spíše o mlécích. Můžeme mluvit o mléku Korintských a mléku Ježíšových učedníků,
ale zdá se, že nemůžeme mluvit o jediném druhu mléka jako univerzálnímu nápoji
nedospělých a v zásadě také nemůžeme mluvit o jediném druhu pokrmu pro dospělé,
ale o jídelníčku hutných pokrmů. Pointa je tedy tato: pro správnou dietu je
třeba reflexi dané situace (mohu použít slovo diagnóza, ale má to moc negativní
konotaci). Bez poctivé reflexe, závislé na své horizontální, lokální a
historické rovině, nejde podávat správný pokrm. Ježíš podává pokrm – ke svým
učedníkům v Galileji; Pavel apoštol – k značně problematickému
Korintskému sboru, autor listu Židům – k širší obci Židovských následovníků.
Je to nástroj, který odpovídá specifičnosti dané situace. Je nepřenositelný. Možná
proto bych raději používal pojem dieta. Dieta je v podstatě podávání adekvátní
stravy. A tady se musím na chvíli zastavit a zamyslet se. Problém totiž vidím v tom,
že podávání duchovní stravy dnes často vypadá jako nakupování do rezerv. To samo o
sobě nemusí být problém. Doma nakupujeme běžně na týden dopředu. Problém by
však nastal kdybychom nakupovali každý týden na měsíc dopředu. To by potom
znamenalo, že se nám ve spíži budou hromadit potraviny a nakonec také tlít a
zapáchat. Nevím, možná jsme se nechali inspirovat v soudobém školství, jehož
účelem je vyškolit (poskytnout informace a látku do rezerv) a následně poslat
„do praxe“. Tento model (ačkoli není zcela špatný) způsobuje, že mnohé věci naučené
nebývají následně využité (v rezervách zetlí a upadnou v zapomnění) a
také, že působí dojmem rozdělení života na fázi učení/přípravy a následného
opravdového života. Škola pod vedením rabbiho Ježíše, nebo sbory ranné církve
spravované apoštoly a ostatními vedoucími naopak vypadají jako "učení během
cesty". Vyučování, zatímco jdeme. Podávání potřebného pokrmu na základě
reflektování konkrétních situací a uvádění naučeného do praxe. V tomto smyslu krmení
spíše připomíná dýchání: tzn. reflektování - adresování - činění …
reflektování – adresování - činění.
Na závěr. Ačkoli toto spatřuji
jako problém, mám na mysli globální problém, alespoň tedy západního křesťanství.
Nemyslím, že by to byla záležitost ryze česká, nebo snad jen naše konkrétní - v
KC Těšín nebo její stanici KC Opava. Tím myslím, že zde máme trend, který by
bylo dobré reflektovat. Netroufám si spekulovat, co s tím máme dělat, ale
něco zřejmě ano. Pokud je to opravdu globální trend, pak se budeme muset
spokojit s pomalým prokvašením a tichou revolucí. Měli bychom ale vědět,
že to problém je a nese své ovoce (například v podobě chabého učednictví).
Vyhlížím však dobré věci, problémy jsou a budou, Bůh je ale věrný.
Komentáře
Okomentovat