Úhybné manévry jsou znakem hlouposti
původně publikováno jako "Whataboutism Is a Mark of Foolishness", autor: Brett McCracken, přeložil: David Chlebus
Jsme údajně vědecky nejpokročilejší, nejosvícenější a nevíce informovanou generací v lidské historii. Máme přece všechny nashromážděné znalosti lidstva na našich zařízeních v kapse. Jeden by si myslel, že díky tomuto množství informací budeme moudřejší. Ale pak jsme svědky bizarních scén, jako je ta z amerického Kapitolu.
Žijeme v Evropě v pátém nebo devátém století a jsme svědky toho, jak Vizigótové plenili Řím nebo Vikingové zaútočili na Northumbrii? Sledujeme, jak skřeti prolamují Helmův žleb ve Středozemi? Ne, toto je život 21. století v nejmocnější zemi na světě. A jsme stejně pošetilí a barbarští jako každá předchozí generace.
Co jsou úhybné manévry?
Úhybné manévry převrací stoly v argumentaci tak, že reagují na jedno obvinění odvedením pozornosti k něčemu jinému neslýchanému, i když to spolu vůbec nesouvisí: „Jasně, ale tohle ______ taky!“ Ve světě argumentačních klamů je to forma falešné dichotomie a úzce souvisí s vyvoláváním falešné rovnováhy - další taktika odvádění pozornosti od jedné špatnosti poukazováním na to, že druhá strana je stejně vinná podobnými chybami.
Takové úhybné manévry vidíme každý den (pravděpodobně každou minutu) na sociálních sítích, ale byly obzvláště v oblibě po povstání v Kapitolu. Místo jednoduchého odsouzení a zřeknutí se zhoubného chování davu, mnoho uživatelů sociálních sítí (včetně znepokojujícího počtu křesťanů) nabídlo srovnání „a co tohle ______?“ poukazujíce na různé nezákonné a devastující protesty BLM (Black Lives Matter) a Antifa v roce 2020. Následovalo tažení proti cenzuře sociálních sítí, a to když houfy Trumpových obránců odvrátily pozornost od útoku na Kapitol poukazováním na porušování svobody projevu ze strany Big Tech (Big tech jsou dominantní společnosti na poli informačních technologií – Google, Apple, Amazon, Facebook, pozn. Překl.) .
Ve skutečnosti můžeme kritizovat obě věci – jak povstání v Kapitolu tak protesty Antifa. Znepokojeni bychom měli být také v obou těchto případech - jak Trumpovým šířením nebezpečných lží na Twitteru, a také cenzurou Twitteru. Rozdíl však je rozpoznat nebezpečí a mluvit o něm; anebo použít jednu věc ke snížení závažnosti druhé. Schopnost rozpoznat problémy na všech stranách je moudrost. Předpoklad, že vystupování proti jednomu problému znamená složení zbraní vůči druhému, je pošetilý. Křesťané (ti obzvláště) by měli a musí v reakcích na hrozby působit ve více směrech, spíše než být vázáni k názorům konkrétních ideových skupin. Můžeme být znepokojeni více než jednou věcí najednou. Dokonce i když určité momenty vyžadují (jako povstání davu v Kapitolu), abychom v této chvíli, o této hrozbě, byli hlasití, spíše než abychom se ze strachu (že někteří zapomenou, že i další věci jsou stále hrozbami) rychle přeorientovali s vyjádřením „a co s tímto ____? !!“.
Intelektuální lenost
Tyto úhybné manévry jsou pokušením pro každého uživatele internetu. Krátce po povstání Kapitolu jsem viděl spoustu tweetů od progresivně nakloněných křesťanů, kteří říkali něco v tomto smyslu: „Vidíte! Všechny ty řeči o CRT (kritická teorie rasy) že jsou hrozbou - ha! Jednoznačně největší hrozbou je CN (křesťanský nacionalismus)! “ Tato podkategorie úhybných manévrů („tento problém je skutečnou hrozbou!“) je protivný a intelektuálně líný. Pokud by se ve městě zhroutil most, mělo by samozřejmě smysl, aby výzvy k opravě rozpadající se infrastruktury dostaly novou naléhavost. Nemělo by však smysl říkat: „Vidíte, vy všichni, kteří se věnujete naléhavým potřebám krize bezdomovectví v našem městě, jste mimo a zdržujete nás od skutečné hrozby!“
Příčiny problému
Co způsobuje, že jsme tak náchylní k těmto úhybným manévrům? Z velké části je to proto, že určitá dynamika v našem informačním věku působí proti naší moudrosti a vede nás k pošetilosti. Ve své nové knize „The Wisdom Pyramid“ vyzdvihuji tři z těchto „příčin naší nemoci“:
2. Příliš rychle. Současná rychlost šíření informací pracuje proti naší moudrosti. Než vůbec zvážíme hodnověrnost nebo si uděláme dobrý úsudek o tom, co jiným předkládáme, už to zveřejňujeme. Rychlost oběhu informací ve světě internetu je příliš rychlá na to, abychom měli čas řešit drobnosti, nebo si stihli uvědomit větší obrázek o tom, že dnešní nespravedlnost nemusí popírat včerejší, nebo že problémy včerejších zpráv nejsou vyřešeny tím, že je překryly zprávy novější.
3. Příliš soustředěný na sebe. Orientace informací kolem jednotlivců – která jsou tříděna a vybírána tak, že ještě více posilují ozvěnu echo komor (Echo komora je „prostředí, kde se člověk setkává pouze s informacemi nebo názory, které odrážejí a posilují jeho vlastní.“ Echo komora (média) - https://cs.qaz.wiki/wiki/Echo_chamber_(media), pozn. překl.) a informačních bublin jsou možná největší příčinou rostoucího trendu těchto úhybných manévrů. V úzkých mezích vaší dané názorové bubliny samozřejmě začnete tento problém vnímat jako skutečnou pohromu a jejich představitele jako nedůvěryhodné blázny. Stejné názorové bubliny se navzájem slepují a také nás oslepují.
Co potřebujeme
Jaké je řešení, vzhledem k rozmanitým směrům, kdy nás struktura internetu dělá hloupější a intelektuálně náchylnější k chybám? Jak se můžeme stát zdravějšími a moudřejšími, schopnějšími řešit více hrozeb a vytřídit i přemíru „nášlapných min“ digitálního věku?
"použito s laskavým svolením The Gospel Coalition i autora"
Originální znění článku v anglickém jazyce: https://www.thegospelcoalition.org/article/whataboutism-foolishness/
Komentáře
Okomentovat